"Indywidualizacja procesu nauczania i
wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych dla których
organem prowadzącym jest gmina Strzegom"
W dniu 19 października 2012 r. podpisano umowy na prowadzenie
zajęć edukacyjnych z wykonawcami wyłonionymi w drodze przetargu i
tym samym rozpoczęto dodatkowe zajęcia dla dzieci szkół
podstawowych w klasach I-III. Środki pochodzą z Europejskiego
Funduszu Społecznego jako kontynuacja projektu, pt.
"Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas
I-III szkół podstawowych, dla których organem prowadzącym jest
gmina Strzegom".
W szkołach podstawowych zostaną przeprowadzone następujące
zajęcia, które zakończą się tuż przed przerwą świąteczną:
- Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu
i pisaniu w tym zagrożonych ryzykiem dysleksji,
- Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności
matematycznych,
- Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy,
- Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy,
- Zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z
zaburzeniami komunikacji społecznej,
- Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie
uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk
przyrodniczych,
- Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie
uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem plastyki,
- Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie
uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem zajęć
teatralnych.
Dodatkowa kwota dofinansowania projektu to: 73 150,00 zł. Całkowita
wartość projektu wyniesie 440 650,60 zł.
Projekt "Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania
uczniów klas I-III szkół podstawowych, dla których organem
prowadzącym jest Gmina Strzegom" współfinansowany ze środków
Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Dobiegł końca III semestr realizacji projektu pn.
"Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas
I-III szkól podstawowych, dla których organem prowadzącym jest
Gmina Strzegom"
nr projektu: POKL.09.01.02-02-204/10-00 współfinansowanego z
Europejskiego Funduszu Społecznego. Każda ze szkół podstawowych
biorących udział projekcie w II semestrze roku szkolnego 2011/2012
przeprowadziła następujące rodzaje zajęć:
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Strzegomiu:
- Zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu w tym
zagrożonych ryzykiem dysleksji - ogółem 30 godzin dla 7 uczniów,
- Zajęcia z trudnościami w zdobywaniu umiejętności
matematycznych - ogółem 30 godzin dla
8 uczniów,
- Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy -
ogółem 90 godzin dla 12 uczniów,
- Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy - ogółem
30 godzin dla 10 uczniów,
- Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie
uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematycznych
- ogółem 30 godzin dla 20 uczniów,
- Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie
uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk przyrodniczych
- ogółem 30 godzin dla 10 uczniów.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Strzegomiu:
- Zajęcia z trudnościami w zdobywaniu umiejętności
matematycznych - ogółem 20 godzin dla
8 uczniów,
- Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy -
ogółem 60 godzin dla 16 uczniów,
- Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie
uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk przyrodniczych
- ogółem 30 godzin dla 10 uczniów.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 w Strzegomiu:
- Zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu w tym
zagrożonych ryzykiem dysleksji - ogółem 192 godzin dla 48
uczniów,
- Zajęcia z trudnościami w zdobywaniu umiejętności
matematycznych - ogółem 96 godzin dla
24 uczniów, 6
- Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy -
ogółem 32 godziny dla 4 uczniów,
- Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy - ogółem
32 godziny dla 5 uczniów,
- Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne dla dzieci niepełnosprawnych
(artoterapia) - ogółem 32 godziny dla 5 uczniów,
- Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie
uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematycznych
- ogółem 32 godzin dla 8 uczniów,
- Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie
uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk przyrodniczych
- ogółem 32 godzin dla 6 uczniów.
Publiczna Szkoła Podstawowa w Jaroszowie:
- Zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu w tym
zagrożonych ryzykiem dysleksji - ogółem 30 godzin dla 8 uczniów,
- Zajęcia z trudnościami w zdobywaniu umiejętności
matematycznych - ogółem 30 godzin dla
8 uczniów,
- Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy -
ogółem 30 godzin dla 7 uczniów,
- Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy - ogółem
30 godzin dla 12 uczniów,
- Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie
uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk przyrodniczych
- ogółem 15 godzin dla 10 uczniów.
Publiczna Szkoła Podstawowa w Goczałkowie:
- Zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu w tym
zagrożonych ryzykiem dysleksji - ogółem 26 godzin dla 8 uczniów,
- Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy -
ogółem 26 godzin dla 4 uczniów,
- Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy - ogółem
13 godzin dla 7 uczniów,
- Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie
uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematycznych
- ogółem 26 godzin dla 10 uczniów,
- Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie
uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk przyrodniczych
- ogółem 13 godzin dla 10 uczniów.
Publiczna Szkoła Podstawowa w Kostrzy:
- Zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu w tym
zagrożonych ryzykiem dysleksji - ogółem 30 godzin dla 7 uczniów,
- Zajęcia z trudnościami w zdobywaniu umiejętności
matematycznych - ogółem 15 godzin dla
4 uczniów,
- Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy -
ogółem 30 godzin dla 8 uczniów,
- Zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z
zaburzeniami komunikacji społecznej - ogółem 15 godzin dla 6
uczniów,
- Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie
uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematycznych
- ogółem 15 godzin dla 4 uczniów,
- Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie
uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk przyrodniczych
- ogółem 15 godzin dla 4 uczniów.
Publiczna Szkoła Podstawowa w Stanowicach:
- Zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu w tym
zagrożonych ryzykiem dysleksji - ogółem 30 godzin dla 8 uczniów,
- Zajęcia z trudnościami w zdobywaniu umiejętności
matematycznych - ogółem 30 godzin dla 7 uczniów,
- Zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z
zaburzeniami komunikacji społecznej - ogółem 30 godzin dla 7
uczniów,
- Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy - ogółem
30 godzin dla 22 uczniów,
Publiczna Szkoła Podstawowa w Olszanach:
- Zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu w tym
zagrożonych ryzykiem dysleksji - ogółem 17 godzin dla 8 uczniów,
- Zajęcia z trudnościami w zdobywaniu umiejętności
matematycznych - ogółem 17 godzin dla
8 uczniów,
- Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy -
ogółem 17 godzin dla 4 uczniów,
- Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy - ogółem
17 godzin dla 12 uczniów,
W roku szkolnym 2010/2011 (II semestr) oraz w całym roku
szkolnym 2011/2012 (I i II semestr) na poszczególnych zajęciach we
wszystkich szkołach w zajęciach uczestniczyło 525 uczniów/uczennic.
Liczba godzin zajęć w okresie 3 semestrów w ośmiu szkołach biorących
udział w projekcie pn. "Indywidualizacja procesu nauczania i
wychowania uczniów klas I-III, dla których organem prowadzącym
jest Gmina Strzegom" to 4554 h.
Odbyte zajęcia przyczyniły się do wyrabiania motywacji do nauki,
uzupełniania braków (w przypadku zajęć z trudnościami), do
rozwijania różnych zainteresowań uczniów oraz pobudziły do twórczego
myślenia i działania. W czasie zajęć realizowane były również
cele wychowawcze m.in. integracja zespołów klasowych oraz praca w
zespole. Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach, byli
zmotywowani i otwarci. Praca na zajęciach miała charakter
indywidualny, dopasowany do możliwości każdego dziecka.
Indywidualizacja ta polegała na stałym monitorowaniu przebiegu i
efektów poszczególnych uczniów, powolnym stopniowaniu trudności
systematyczności i ciągłości oddziaływań. Punktem wyjścia była
dogłębna analiza indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości
uczestników zajęć. Układy ćwiczeń o różnym stopniu trudności
poprzedzone były krótką, jasną instrukcją i sprawdzeniem jej
zrozumienia. Efektem końcowym były osiągnięte wskaźniki. U 141
uczniów/uczennic nastąpiła poprawa w czytaniu i pisaniu, 109
uczniów/uczennic nastąpiła poprawa
w umiejętnościach matematycznych, 176 uczniów/ uczennic uczęszczali
na zajęcia rozwijające zainteresowania, u których rozwinęły się
zainteresowania.
Dzieci w czasie zajęć czuły się spokojne, odprężone, chętnie
i z radością podejmowały się wykonania zadań, a pozytywna ocena
ich postępów była wzmocnieniem motywacji Zajęcia częściowo miały
charakter zabawowy, gdyż stosowane były metody pedagogiki zabawy.
Formy pracy dostosowane zostały do indywidualnych potrzeb i możliwości
uczniów. Różnorodne pomoce dydaktyczne, które zakupione zostały
wg potrzeb dla wszystkich szkół, były stosowane w trakcie ćwiczeń
budziły zainteresowania zajęciami. Dzięki materiałom
dydaktycznym zajęcia były ciekawsze i bardziej interesujące.
Projekt pn. "Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania
uczniów klas I-III szkół podstawowych, dla których organem
prowadzącym jest Gmina Strzegom" miał obejmować 3 semestry
nauczania. W maju br. Gmina Strzegom otrzymała informację o możliwości
pozyskania dodatkowych środków na kontynuację projektu. W czerwcu
został złożony zaktualizowany wniosek o udzielenie dodatkowych środków
w kwocie 73 150 zł, z przeznaczeniem na realizację dodatkowych zajęć
przede wszystkim dla uczniów/uczennic, które w roku szkolnym
2012/2013 rozpoczną naukę w klasie I.
Wszelkie informacje dotyczące dalszej oceny wniosku będą
pojawiały się na bieżąco na stronie internetowej Gminy Strzegom.
Podsumowanie drugiego semestru
indywidualizacji procesu nauczania i wychowania uczniów klas
I-III w gminie Strzegom
10.02.2012 r.
Projekt "Indywidualizacja
procesu nauczania i wychowania uczniów
klas I-III szkół podstawowych, dla których
organem prowadzącym jest Gmina
Strzegom" współfinansowany ze środków
Unii Europejskiej w ramach Europejskiego
Funduszu Społecznego i budżetu krajowego
w ramach Programu Operacyjnego Kapitał
Ludzki
Od samego początku zajęcia
organizowane w ramach projektu systemowego,
cieszą się zainteresowaniem i dużą
frekwencją wśród uczniów. Już ponad
400 dzieci w wieku 7 - 10 lat, ze szkół
podstawowych naszej gminy skorzystało z
zajęć w ramach programu indywidualizacji.
Przed nimi jeszcze ostatni - trzeci
semestr. Zajęcia prowadzone w szkołach
mają na celu podniesienie jakości
nauczania, pomoc dzieciom w nadrabianiu
zaległości, rozwój zainteresowań i
umiejętności logicznego myślenia.
Natomiast uczniowie szczególnie uzdolnieni
mają szansę na poszerzanie swojej wiedzy.
Przy okazji dzieci integrują się ze szkołą
i uczą współpracy w grupach.
W ramach projektu prowadzone są zajęcia
dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w
czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych
ryzykiem dysleksji, z trudnościami w
zdobywaniu umiejętności matematycznych,
zajęcia logopedyczne dla dzieci z
zaburzeniami rozwoju mowy,
socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla
dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej,
gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami
postawy, specjalistyczne zajęcia
terapeutyczne, zajęcia rozwijające
zainteresowania uczniów szczególnie
uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem
nauk matematycznych i przyrodniczych.
W projekcie realizowana jest zasada równości
szans kobiet i mężczyzn. Zespół zarządzający
oraz koordynatorzy szkół zostali
przeszkoleni w tym zakresie. Koordynatorzy
szkół bezpośrednio sprawują nadzór nad
realizacją zajęć zgodnie z zasadą równości
płci. Nauczycielom została przekazana
idea zasady. Prowadzący zajęcia nie
kierują się stereotypami płci. Wszystkie
dzieci biorące udział w projekcie
otrzymują wiedzę w równym stopniu.
Zrealizowano wyjazdowe zajęcia
dydaktyczne i warsztaty naukowe. Uczniowie
Szkoły podstawowej Nr 3 oraz PSP 2 wraz z
opiekunami mieli okazję poznać rośliny o
różnych ekosystemach podczas wyjazdu do
wałbrzyskiej Palmiarni. Natomiast
uczniowie Szkoły Podstawowej Nr 4
odwiedzili Dino Park w Szklarskiej Porębie
celem integracji z historią oraz
Planetarium w Toruniu.
W ramach programu, w I semestrze dokonano
zakupów programów multimedialnych dla
dzieci zagrożonych ryzykiem dysleksji,
programów do diagnozy i terapii
logopedycznej, przyborów do nauki czytania
i pisania, książek oraz ćwiczeń,
programów komputerowychi materiałów do nauki liczenia,
prowadzenia obserwacji przyrodniczych
(mikroskopy). Zakupiono również płyty do
edukacji ekologicznej, gry edukacyjne,
zestawy przyborów do gimnastyki
korekcyjnej, bajki terapeutyczne na CD, z
muzyką relaksacyjną do prowadzenia zajęć
terapeutycznych. Sprzęt multimedialny -
laptopy, drukarkę, radiomagnetofony,
tablicę interaktywną, wyposażenie sal
lekcyjnych (krzesełka, ławki, szafy),
materiały biurowe, przybory plastyczne,
przybory logopedyczne.
Wszystkie zakupione materiały
wykorzystywane są podczas zajęć z dziećmi.
Wartość całego projektu to 367 500,60 zł,
z czego 85% pochodzi ze środków
europejskich a 15% z budżetu państwa. Do
końca 2011 roku wydatkowano 260 678,10 zł.
Indywidualizacja procesu nauczania i
wychowania uczniów klas I-III - nowy projekt realizowany przez
szkoły podstawowe Gminy Strzegom
Projekt
"Indywidualizacja procesu nauczania i
wychowania uczniów klas I-III szkół
podstawowych, dla których organem prowadzącym
jest Gmina Strzegom" współfinansowany
ze środków Unii Europejskiej w ramach
Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu
krajowego
w ramach Programu Operacyjnego Kapitał
Ludzki
11 marca 2011 r. pomiędzy Urzędem
Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego
(Instytucja Pośrednicząca) a Gminą
Strzegom zawarta została Umowa o
dofinansowanie projektu systemowego
"Indywidualizacja procesu nauczania i
wychowania uczniów klas I-III szkół
podstawowych dla których organem prowadzącym
jest gmina Strzegom" w ramach
Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i
kompetencji w regionach, Działanie
9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i
zapewnienie wysokiej jakości usług
edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty
Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans
edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym
dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic
w jakości usług edukacyjnych - Programu
Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.
Wniosek o dofinansowanie projektu gmina
złożyła w październiku 2010 r. W dniu
29.12.2010r. po dokonaniu oceny formalnej i
merytorycznej Urząd Marszałkowski Województwa
Dolnośląskiego przesłał informację o
dofinansowaniu zadania.
Celem projektu jest wyrównywanie szans
edukacyjnych poprzez indywidualizację
procesu kształcenia dzieci z klas I-III w
okresie 3 semestrów 2011 - 2012 w 100% szkół
podstawowych dla których organem prowadzącym
jest gmina Strzegom.
W projekcie weźmie udział osiem szkół
podsatwowych:
- PSP nr 4 w Strzegomiu
- PSP nr 2 w Strzegomiu
- PSP nr 3 w Strzegomiu
- PSP w Jaroszowie
- PSP w Goczałkowie
- PSP w Kostrzy
- PSP w Olszanach
- PSP w Stanowicach
W ramach przedsięwzięcia
realizowane będą dodatkowe zajęcia dla
uczniów,
w szczególności:
- zajęcia dla dzieci ze specyficznymi
trudnościami w czytaniu i pisaniu, w
tym także zagrożonych ryzykiem
dysleksji,
- zajęcia dla dzieci z trudnościami w
zdobywaniu umiejętności
matematycznych,
- zajęcia logopedyczne dla dzieci z
zaburzeniami rozwoju mowy,
- zajęcia socjoterapeutyczne i
psychoedukacyjne dla dzieci z
zaburzeniami komunikacji społecznej,
- gimnastyka korekcyjna dla dzieci z
wadami postawy,
- specjalistyczne zajęcia terapeutyczne
(np.: artoterapia) dla dzieci niepełnosprawnych,
- zajęcia rozwijające zainteresowania
uczniów szczególnie uzdolnionych ze
szczególnym uwzględnieniem nauk
matematycznych,
- zajęcia rozwijające zainteresowania
uczniów szczególnie uzdolnionych ze
szczególnym uwzględnieniem nauk
przyrodniczych.
Jednym z elementów projektu będzie również
doposażenie bazy dydaktycznej szkoły
w materiały dydaktyczne oraz
specjalistyczny sprzęt m.in.:
specjalistyczne oprogramowanie, pakiety do
diagnozowania i korygowania dysfunkcji i
dysharmonii rozwojowych, takich jak: wady
wymowy, dysleksja, wady postawy, zaburzenia
koordynacji ruchowej, odpowiednio do
rozpoznanych potrzeb i zaplanowanych zajęć
dodatkowych.
Całkowita wartość dofinansowania
zadania 367 500,60 zł.
PLIK DO POBRANIA:
Zakończył się I semestr realizacji
projektu "Indywidualizacja procesu
nauczania i wychowania uczniów klas I-III
szkół podstawowych, dla których organem
prowadzącym jest gmina Strzegom" nr
projektu: POKL.09.01.02-02-204/10-00 współfinansowanego
z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wszystkie szkoły podstawowe biorące
udział w projekcie w II semestrze roku
szkolnego 2010/2011 przeprowadziły w miesiącach
kwiecień, maj, czerwiec zajęcia dla
dzieci z trudnościami w uczeniu się lub
potrzebą rozwijana uzdolnień. Na
wynagrodzenia dla nauczycieli prowadzących
zajęcia w ramach projektu wydatkowano kwotę
100 800 zł. (rodzaje zajęć jakie się
odbywały w poszczególnych placówkach
zostały podane we wcześniejszym artykule
na naszej stronie internetowej)
W maju Gmina Strzegom ogłosiła
przetarg nieograniczony na: Doposażenie
szkół w sprzęt oraz pomoce dydaktyczne w
ramach realizacji projektu
"Indywidualizacja procesu nauczania i
wychowania uczniów klas I - III szkół
podstawowych, dla których organem prowadzącym
jest Gmina Strzegom" w ramach którego
zostały zakupione m.in. programy
multimedialne dla dzieci zagrożonych
ryzykiem dysleksji, programy do diagnozy i
terapii logopedycznej, przybory do nauki
czytania i pisania, książki oraz ćwiczenia,
programy komputerowe
i materiały do nauki liczenia, materiały
do prowadzenia obserwacji przyrodniczych
mikroskopy, płyty do edukacji
ekologicznej, gry edukacyjne, zestawy
przyborów do gimnastyki korekcyjnej, bajki
terapeutyczne na CD oraz muzyką
relaksacyjną do prowadzenia zajęć
terapeutycznych- koszt zakupu pomocy
dydaktycznych wyniósł 51 919,50 zł.
Zakupiono również meble szkolne koszt
zakupu mebli 8 068,80 zł.
W ramach ww. projektu mogliśmy również
zakupić sprzęt multimedialny tj.
notebooki (5 szt.) , radiomagnetofony - 3
szt. drukarkę laserową oraz tablica
Interaktywna, - koszt zakupu 19 667,70 zł.
Całkowity koszt projektu dofinansowania
zgodnie z umową Nr
UDA-POKL.09.01.02-02-204/10-00 wynosi 367
500, 60 zł z czego 312 375,51 zł to środki
europejskie a 55 125,09 zł budżet
krajowy.
WO
|