Historia
oświaty
Funkcje
oświaty
Niewątpliwie
szkolnictwu przypadła najważniejsza rola w integrowaniu społeczeństwa
ziem zachodnich i północnych. Łagodziło ono na bieżąco
sprzeczności międzygrupowe, które zaczęły się ujawniać po
minięciu okresu zagrożenia ze strony ludności niemieckiej czy
ukraińskiej, czasowo przebywającej w Strzegomiu. Wspólny los
i poczucie zagrożenia kazało osadnikom zapomnieć o dzielących
ich antagonizmach dzielnicowych. Szkoła miała jeszcze i to
znaczenie, że zapobiegała przedłużaniu się owych sprzeczności
na następne pokolenia.
Resort Oświaty
PKWN za naczelne zadanie uznał jak najszybsze uruchomienie
szkolnictwa. Było ono szczególnie trudne do realizacji na
ziemiach zachodnich i północnych. Nie istniała tu bowiem
tradycja polskiej szkoły. Rada Naukowa dla Zagadnień Ziem
Odzyskanych rolę szkolnictwa widziała w ułatwieniu procesu
asymilacji ludności osiedleńczej. Jednym z czynników integrujących
społeczeństwo była osoba nauczyciela. Ideę asymilacji najpełniej
realizował on w środowisku młodzieży, z którą pracował.
Pod jego kierunkiem młodzi ludzie poznawali się i zżywali ze
sobą. Zmiany, jakie dokonywały się w ich świadomości i
postawach, były czynnikiem wywołującym pożądane reakcje w
środowisku starszego pokolenia. Rodzice uczniów tworzyli
zresztą pewien społeczny krąg wokół osoby nauczyciela.
Zadania związane z uruchomieniem szkoły i wychowaniem młodzieży
prowadziły także do koniecznych kontaktów indywidualnych
rodziców z nauczycielem, jak też do kontaktów między
osadnikami.
Szkolnictwo na
Dolnym Śląsku musiało być budowane od podstaw. Dużą bolączką
był brak nauczycieli o odpowiednich kwalifikacjach oraz opóźnienia
uczniów w nauce, spowodowane okresem okupacji. W skład grupy
pełnomocnika S. Piaskowskiego wchodzili pracownicy
zorganizowanego wkrótce Wydziału Oświaty, kierowanego przez
Z. Olechowskiego. W lipcu 1945 r. wydział ten został przekształcony
w Kuratorium Okręgu Szkolnego.
We wszystkich
miejscowościach na ziemiach odzyskanych władze borykały się
z takimi samymi problemami, gdy idzie o organizację
szkolnictwa. Często budynki szkolne były zniszczone i lekcje
odbywały się w pomieszczeniach nie zawsze odpowiednich do
takich celów. Brakowało pomocy szkolnych, książek, zeszytów,
ławek, tablic i przede wszystkim nauczycieli.
Pierwsza
szkoła
Pierwszą szkołę
podstawową udało się uruchomić w Strzegomiu już l IX 1945
r. Rozpoczęła ona pracę w budynku strzegomskiego Ratusza, a
potem dawnej szkoły niemieckiej. Wiemy o niej niewiele.
Kierownikiem był Ludwik Maraszewski. Nauczanie odbywało się w
niezwykle trudnych warunkach, w niedogrzanych klasach, bowiem
szkoła miała niewielką ilość opału. Apelowano do rodziców
uczniów i instytucji strzegomskich o pomoc w zdobyciu koksu. W
1945 r. szkoła liczyła zaledwie 30 uczniów. Większość z
nich była wiekowe przerośnięta. Z kolejnych już pomieszczeń
zajmowanych przez szkołę przy pl. Przyjaźni
Polsko-Radzieckiej przeniesiono ją na pl. Kościelny, a następnie
w Aleję Wojska Polskiego. Liczba uczniów rosła bardzo szybko
i już w roku szkolnym 1948/49 do szkoły tej uczęszczało 443
młodych strzegomian. Nauka odbywała się w 14 klasach.
Kierownikiem szkoły w tym czasie był B. Zaborowski. Dwa lata później
liczba uczniów wzrosła do 663. W roku szkolnym 1951/52 zajęcia
prowadzono w dwóch budynkach sąsiadujących ze sobą. W roku
szkolnym 1956/57 strzegomska szkoła była największa w
powiecie świdnickim z 665 uczniami pobierającymi naukę w 17
oddziałach, a zatrudnienie w niej znalazło 20 nauczycieli.
W 1958 r. szkołę
podzielono. Wzrastająca liczba uczniów nie mieściła się w
budynku, a blisko 40-osobowe klasy utrudniały pracę
nauczycieli. Z podziału tego powstały dwie szkoły: nr 2 i 4.
Kierownikiem pierwszej został W. Prus, a drugiej J. Galica. W
1968 r. obie szkoły wzbogaciły się o nowoczesną salę
gimnastyczną wybudowaną na ich wspólne potrzeby.
Szkoła nr 2 rok
szkolny 1971/72 rozpoczęła w nowym budynku. Nowoczesny obiekt
Tysiąclatki przy ul. A. Mickiewicza jest odtąd jej siedzibą.
W następnym roku szkole tej nadano imię Mikołaja Kopernika, a
szkole nr 4 Karola Swierczewskiego.
W 1953 r. w jednym z budynków szkoły nr 2 powstała szkoła nr
1 Towarzystwa Przyjaciół Dzieci (TPD). Istniała do 1956 r.
Pierwsza
szkoła wiejska
W 1946 r. rozpoczęła
pracę jeszcze jedna strzegomska szkoła podstawowa. W roku
swego powstania była jednak szkołą wiejską w
podstrzegomskich Grabach. Obecna dzielnica miasta nie wchodziła
jeszcze w jego granice. Szkołę zorganizowała i objęła jej
kierownictwo nauczycielka Maria Brożek. Początki były trudne
dla nauczycieli i uczniów. Nauka odbywała się w nieogrzanych
pomieszczeniach, brakowało podstawowych pomocy szkolnych, podręczników,
dach w wielu miejscach przeciekał. Jeden nauczyciel uczył
wszystkie uczęszczające do szkoły dzieci w łączonych
klasach. W miarę jak przybywało polskich osadników rosła
liczba uczniów i pod koniec lat 50. uczęszczało do szkoły w
Grabach blisko 230 dzieci, a uczyło w niej 7 nauczycieli. W
kolejnych latach budynek był wielokrotnie remontowany, co
poprawiło jego standard, a więc również warunki nauczania
stały się dużo lepsze. Uczniowie korzystali z dostępu do
pomocy szkolnych, co nie pozostawało bez wpływu na wyniki
nauczania. Wreszcie kolejne remonty pozwoliły zagospodarować
kilka pomieszczeń, które dotąd były zupełnie bezużyteczne.
Zorganizowano w nich klasy, a na początku lat 70. nawet salę
gimnastyczną. Wówczas to do szkoły uczęszczało już około
400 uczniów. Kadra nauczycielska składała się z 15
nauczycieli, z których większość, blisko 80%, ukończyła
Studium Nauczycielskie. Kierował szkołą Zenon Turniak, a po
nim obowiązki te przejął mgr Henryk Kloc
Szkoła
Tysiąclecia
Pierwszą szkołą
Tysiąclecia Państwa Polskiego, wybudowaną w Strzegomiu, jest
Szkoła Podstawowa nr 6 im. Bohaterów Westerplatte, oddana do użytku
w 1963 r. Powstała przy znaczącym udziale mieszkańców miasta
i miejscowej jednostki wojskowej. Już w pierwszym roku jej
edukacyjnej działalności naukę w niej pobierało aż 870
dzieci, a kadra nauczycielska składała się z 22 nauczycieli.
Sześć lat później szkoła liczyła 1104 uczniów i 38
nauczycieli. Jak przystało na szkołę tysiąclatkę jej wyposażenie
od początku było nowoczesne i bogate we wszelkie pomoce służące
do nauki. Duża w tym też zasługa miejscowej jednostki
wojskowej, której udział w powstaniu tej placówki oświatowej
nie ograniczył się tylko do pomocy przy budowie. Jednostka objęła
patronat nad szkołą i czynnie wspierała jej funkcjonowanie.
Pierwszym kierownikiem Szkoły Podstawowej nr 6 była Maria
Nowak, a od 1972 r. obowiązki te przejął mgr Władysław
Kobzdej. W 1973 r. powstała Szkoła Podstawowa nr 7 będąca
szkołą specjalną.
Liceum
Ogólnokształcące
Najmłodszą szkołą
strzegomską jest Liceum Ogólnokształcące. Powstało ze Szkoły
Podstawowej nr 1, założonej w 1951 r. W latach 1961 - 1964
szkoła ta została przekształcona w jedenastoletnią szkołę
realizującą program nauczania szkoły podstawowej i ogólnokształcącej.
Początki liceum strzegomskiego sięgają zatem 1964 r. Powołanie
szkoły średniej miało doniosłe znaczenie nie tylko dla
Strzegomia, ale także okolicznych wsi gminy strzegomskiej.
Kolejne roczniki wyżu demograficznego mogły odtąd kontynuować
naukę w szkole średniej w mieście położonym najdogodniej w
stosunku do najbliższych miejscowości. W roku szkolnym 1964/65
naukę w klasach VIII - XI rozpoczęło 384 uczniów. Istnienie
takiej placówki oświatowej nie pozostawało wreszcie bez wpływu
na aspiracje strzegomskiej młodzieży i późniejsze plany życiowe.
Pierwsza studniówka odbyła się 7 II 1965 r., a w maju tego
roku do egzaminu maturalnego przystąpili pierwsi abiturienci.
Liceum objęło
opieką nie tylko młodzież kończącą naukę w szkole
podstawowej. W 1965 r. otwarto 5 oddziałów wałbrzyskiego
Liceum Korespondencyjnego, co dało początek powołanemu już w
następnym roku Liceum Wieczorowemu dla Pracujących. Widocznie
tego typu placówka była potrzebna i oczekiwana w Strzegomiu,
skoro już na przełomie lat 60. i 70. liczba uczniów
przekroczyła 100 osób pragnących zdobyć wykształcenie średnie.
W latach 1965 - 1972 przy liceum istniała również Szkoła
Przysposobienia Rolniczego. W 1967 r. strzegomskie Liceum Ogólnokształcące
otrzymało imię Stefana Żeromskiego i sztandar, który
ufundowali mieszkańcy miasta.
Powstanie liceum
wywarło także korzystny wpływ na poziom nauczania i wykształcenie
zatrudnionych w nim nauczycieli. Wzrósł odsetek osób posiadających
dyplom wyższej uczelni. Np. w latach 80. kadrę pedagogiczną
liceum stanowiło około 15 nauczycieli. Ponad 80% z nich ukończyło
studia wyższe. Pierwszym dyrektorem szkoły był mgr Edward
Rusak, sprawujący tę funkcję w latach 1964 - 1974. Po nim
dyrektorami byli magistrowie J. Sarnecki, J. Galica, W.
Karczewski, M. Maziarz i R. Puczka. Szkoła wyróżniała się
nie tylko poziomem nauczania, ale odgrywała również znaczną
rolę w życiu kulturalnym i sportowym.
Zasadnicza
Szkoła Zawodowa
Kolejną
ponadpodstawową szkołą w Strzegomiu była Zasadnicza Szkoła
Zawodowa, następczyni powstałego w 1947 r. Państwowego
Gimnazjum Mechanicznego. Była to pierwsza placówka szkolnictwa
zawodowego na terenie byłego powiatu świdnickiego. Szkoła ta
liczyła w momencie otwarcia 110 uczniów i 3 oddziały. Pracowało
w niej wówczas zaledwie 4 nauczycieli. Warunki lokalowe były
więcej niż skromne. Warsztaty i internat dla młodzieży
zamiejscowej mieściły się w jednym budynku. Wyposażenie klas
było również dalece niewystarczające jak na szkołę o
profilu zawodowym. Wzrost liczby mieszkańców Strzegomia i
okolicznych miejscowości, jaki następował w latach 40. w
wyniku migracji ludności polskiej, spowodował także wzrost
liczby uczniów strzegomskich szkół. Także w tej szkole
odnotowano większą liczbę słuchaczy, co spowodowało
konieczność przeprowadzenia reorganizacji. Polegała ona m.in.
na polepszeniu warunków lokalowych szkoły. Stało się to możliwe
dzięki przydziałowi dwóch budynków, w których znalazły swe
miejsce warsztaty szkolne i internat. Szkoła miała kształcić
przyszłych fachowców, m.in. na potrzeby miejscowego przemysłu.
Konieczne więc stało się nawiązanie ściślejszej współpracy
ze strzegomskimi zakładami. Najodpowiedniejszym partnerem był
dzisiejszy ZREMB, wówczas noszący nazwę PLON.
W roku szkolnym
1950/51 dotychczasowe Liceum Mechaniczne zostało przekształcone
w dwuletnią Zasadniczą Szkołę Zawodową. Skrócenie czasu
kształcenia uczniów w zawodzie spowodowane było wzrostem
zapotrzebowania na wykwalifikowanych robotników, jaki
odnotowano w miejscowych zakładach przemysłowych. Szkoła
kształciła w trzech zawodach: energetyka, ślusarza i tokarza.
Trudności
lokalowe i wyposażenie klas nie były jedynymi zmartwieniami, z
jakimi borykało się kierownictwo szkoły. Brakowało również
nauczycieli zawodu i to był główny problem hamujący rozwój
tej placówki oświatowej.
W 1957 r. dwuletnią Zasadniczą Szkołę Zawodową
przemianowano na Zasadniczą Szkołę Mechaniczną, a czas nauki
w niej wydłużono do trzech lat. Nowa szkoła prowadziła naukę
w dwóch zawodach: ślusarza i tokarza.
Kłopoty lokalowe
skończyły się ostatecznie, gdy do użytku oddano obszerny
budynek przy ul. Czerwonego Krzyża. Szkoła otrzymała także
nowy internat położony tuż obok. Bardzo istotne było także
i to, że zadbano jednocześnie o właściwe wyposażenie
warsztatów szkolnych. Budynek, w którym się mieściły, został
poddany kapitalnemu remontowi. Warsztaty zaczęły pełnić rolę
ośrodka szkoleniowego z prawdziwego zdarzenia oraz zakładu
produkcyjnego. Jednocześnie z tymi zmianami następowały
korzystne zjawiska, gdy idzie o zatrudnionych nauczycieli. Zwiększyła
się ich liczba i wykształcenie, i to zarówno jeśli chodzi o
nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących, jak też
zawodowych.
Przedszkola
i półkolonie
W 1995 r. szkoły
podstawowe i przedszkola były utrzymywane już ze środków
gminy. Funkcjonowały w niej: jeden żłobek, 6 przedszkoli (3
miejskie, 3 wiejskie, w tym jedno niepubliczne), 12 szkół
podstawowych (5 miejskich i 7 wiejskich), w tym jedna szkoła
specjalna. Zespół Szkół Ogólnokształcących, Zespół Szkół
Zawodowych (w tym: Zasadnicza Szkoła Zawodowa, Liceum Zawodowe,
Liceum Ekonomiczne, Technikum Zawodowe, Technikum Zawodowe po
Zasadniczej Szkole Zawodowej).
Funkcje opiekuńcze
przedszkoli na wsi są szczególnie cenne w porze żniw. Placówki
strzegomskie opiekowały się dziećmi rolników z okolicznych
wsi. Tak było m.in. w latach 70., kiedy zakładowe autokary
przywoziły dzieci i ich opiekunki do Strzegomia i po całodziennym
pobycie odwoziły je o godz. 18. Akcja ta była wspólnym
przedsięwzięciem placówek opiekuńczych i miejscowych zakładów
pracy. Za pobyt dzieci w miejskim dziecińcu rodzice płacili
symboliczną kwotę.
Dla dzieci
wiejskich organizowano także w porze żniw półkolonie. Część
starszych dzieci wyjeżdżała w tym czasie na obozy wędrowne
organizowane przez Inspektorat Oświaty. Harcerze w czasie
wakacji uczestniczyli w obozach w kraju i za granicą, przeważnie
w NRD. Np. w 1986 r. grupa 15 druhów z Kostrzy wyjechała na obóz
do Klippen w NRD.
W czerwcu 1992 r.
we wsi Morów odbyło się zebranie założycielskie
Stowarzyszenia Przedszkolnego św. Jadwigi. Inicjatorkami jego
powstania są Melitta Sallai i Thesi von Werner z RFN.
Przedszkole miało powstać w pałacu w Merowie należącym do
strzegomskiej Stadniny Koni, a oddanym Stowarzyszeniu w
wieloletnią dzierżawę. Celem zaś tej inicjatywy było
udzielenie pomocy charytatywnej rodzinom zamieszkanym nie tylko
w Merowie, ale także w sąsiednich miejscowościach. 30 dzieci
w wieku od 3 do 5 lat objęto nieodpłatną opieką. Środki na
ten cel gromadzi specjalna fundacja szukająca wsparcia wśród
Niemców i Polaków. Przy okazji stary pałac w Morowie zostanie
odrestaurowany. Otwarcie przedszkola nastąpiło 29 V 1993 r.
|