Zakończył się projekt
pod nazwą: "Podniesienie efektywności
kształcenia w zakresie przedmiotów
matematycznych i przyrodniczych w szkołach
Gminy Strzegom o najsłabszych wynikach
edukacyjnych, poprzez stworzenie warunków
dla nauczania opartego na metodzie
eksperymentu".
W ciągu dwóch lat trwania
projektu, uczniowie mogli zarówno pogłębiać
i rozwijać swoje zainteresowania z
przedmiotów matematyczno przyrodniczych,
jak i pokonywać trudności, podejmować
wyzwania. Podczas zajęć projektowych z
matematyki często korzystali z platform
edukacyjnych oraz e-podręczników.
Wykonywali eksperymenty przy użyciu różnorodnych
pomocy dydaktycznych. Rozwiązywali zadania
w formie quizów, krzyżówek, rebusów, ćwicząc
tym samym logiczne myślenie. Grali w gry,
rozwiązywali zadania i testy interaktywne.
Byli bardziej zaangażowani, chętniej
wykonywali polecenia, częściej się zgłaszali
co miało swoje odzwierciedlenie w ocenach
z przedmiotu. Lepiej pisali sprawdziany,
prace klasowe i kartkówki. Na zajęciach
rozwijających umiejętności matematyczne,
uczniowie przygotowywali się do konkursów,
rozwiązywali zadania problemowe, stosując
metodę eksperymentu. Uczyli się poprzez
zabawę. Dzięki temu byli bardziej zaangażowani
w wykonywanie powierzonych zadań.
Rozwijali wyobraźnie przestrzenną układając
figury przestrzenne z kostek typu: "Happy"
oraz z klocków magnetycznych. Sami
tworzyli gry dydaktyczne. Zajęcia w dużym
stopniu wdrażały uczniów do
systematycznej i wytrwałej pracy, uczyły
logicznego myślenia.
Wzmacniały motywację do
nauki, kształtowały poczucie pewności
siebie oraz zwiększały wiarę uczniów we
własne siły i możliwości. Zajęcia
rozwijające z przedmiotów przyrodniczych
prowadzone były w formie warsztatów
metodami eksperymentu, które aktywizowały
uczniów do pracy a tym samym poszerzały i
pogłębiały ich wiedzę. Uczniowie
samodzielnie projektowali i przeprowadzali
doświadczenia, analizowali ich wyniki, a
także formułowali wnioski .Mogli również
weryfikować wnioski korzystając z różnych
źródeł informacji. Na zajęciach
uczniowie pracowali indywidualnie rozwijając
własne zainteresowania jak również
pracowali w grupie ucząc się wzajemnie od
siebie. Uczniowie na zajęciach kształcili
i doskonalili umiejętność planowania i
dokumentowania doświadczeń (wykrywanie
grup krwi, wykrywanie skrobi w produktach
spożywczych), formułowania wniosków, posługiwania
się sprzętem laboratoryjnym w sposób
prawidłowy i bezpieczny. Uczestniczyli w
zajęciach terenowych w parkach miejskich-
obserwując florę najbliższej okolicy,
utrwalili zasady prowadzenia obserwacji w
terenie, poznali rośliny wskaźnikowe.
Kształcili umiejętności udzielania
pierwszej pomocy- pierwsza pomoc przy zagrożeniu
zdrowia lub życia - resuscytacja krążeniowo-oddechowa.
Wykonywali krzyżówki genetyczne -
dziedziczenie cech u człowieka. Rozwiązywali
i analizowali testy wiedzy nt budowy i
fizjologii człowieka.
Współdziałali w zespole,
planowali i organizowali własną pracę. W
ramach zajęć uczniowie przygotowywali się
również do konkursów przedmiotowych,
kształtowali umiejętność projektowania
i wykonywania eksperymentów, opisywali
zachodzące zjawiska fizyczne na podstawie
znajomości praw, zasad i definicji, rozwiązywali
zadania o podwyższonym stopniu trudności
dokonując szczegółowej analizy i tworząc
plan rozwiązania.
Uczniowie rozwijali umiejętność
pracy w grupie i samodzielnej pracy z
tekstami popularno-
naukowymi. Zajęcia na pewno zmotywowały
uczniów do samodzielnej i systematycznej
pracy. Na zajęciach wyrównujących umiejętności
z przedmiotów przyrodniczych uczniowie wyrównywali
braki i zaległości z przedmiotów -
biologia chemia i fizyki , pracując
indywidualnie z nauczycielem. Uczniowie
widzieli własne postępy co zachęcało
ich do wytrwałej i systematycznej pracy
.Pozytywne oceny ze sprawdzianów wzmacniały
w nich motywację do dalszej nauki.
Uczniowie wykorzystywali zdobytą wiedzę
do rozwiązywania zadań problemowych,
rozwijali pamięć oraz umiejętność myślenia
i logicznego rozumowania.
Dokonywali badań, pomiarów,
analiz oraz wykonywali prezentacje z
otrzymanych wyników i wniosków. Tworzyli
plan rozwiązywania zadań z treścią oraz
analizowali zadania dotyczące odczytywania
tabel, diagramów i wykresów. Uczniowie
uczyli się rysowania obwodów
elektrycznych za pomocą symboli. Mieli
stworzone warunki do podejmowania
samodzielnych decyzji, współpracy w
grupie, oceniania i komunikowania się.
Uczniowie docenili
znaczenie przedmiotów matematyczno-
przyrodniczych w otaczającym nas świecie
i życiu codziennym.
Iwona Stempniewicz
80 godzin szkolenia dla nauczycieli
(20.03.2017)
W ramach tego projektu
odbyły się szkolenia, podczas których
nauczyciele zdobyli wiedzę, jak tworzyć
od podstaw własne ćwiczenia do
wykorzystania na urządzeniach mobilnych, a
także modyfikować gotowe ćwiczenia
dopasowując do możliwości i potrzeb
ucznia.
Poznali ideę i podstawowe
zasady tworzenia instrukcji gier terenowych
z wykorzystaniem narzędzi kodowania zadań
do kodów QR. Połączenie najlepszych
strategii nauczania i uczenia się z nowymi
technologiami komputerowymi, pozwolą w pełni
zaangażować ucznia po to, by osiągnął
sukces.
Szkolenia były prowadzone
metodami aktywnymi: ćwiczenia indywidualne
i grupowe, gry szkoleniowe, dyskusje
moderowane.
Po szkoleniu nauczyciele
podnieśli swoje kompetencje w zakresie
stosowania innowacyjnych metod i narzędzi
nauczania.
Uczniowie zostali
zaktywizowania do wykorzystywania swojej
wiedzy w praktycznym działaniu poprzez
wykonywanie ćwiczeń i doświadczeń
eksperymentalnych. Wzrosła również
aktywność uczniów na zajęciach oraz ich
zainteresowanie omawianymi problemami.
Doposażono pracownie w placówkach oświatowych
(28.02.2017)
W drugim tygodniu ferii
zimowych rozpoczęła się dystrybucja sprzętu
multimedialnego i pomocy dydaktycznych do
szkół biorących udział w projekcie mającym
na celu nauczanie metodą eksperymentu.
Z uśmiechem witano
kurierów z paczkami. Do szkół dotarły
już tablice interaktywne, projektory
multimedialne, szafy mobilne na laptopy,
laptopy dla uczniów i nauczycieli oraz
pomoce dydaktyczne do zajęć z matematyki
i przyrody. Dzięki nim uczniowie i
nauczyciele będą poznawać tajniki
przyrody i matematyki za pomocą
nowoczesnych pomocy dydaktycznych.
- W projekcie biorą udział
szkoły z gminy Strzegom: PSP w Jaroszowie,
Gimnazjum w Jaroszowie, PSP nr 3 w
Strzegomiu, PSP w Olszanach, PSP w Goczałkowie,
Gimnazjum nr 1 w Strzegomiu oraz Gimnazjum
w Goczałkowie, które w ramach planów
realizują zajęcia rozwijające z
przedmiotów przyrodniczych i matematyki
oraz zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze z
matematyki i dydaktyczno-wyrównawcze z
przedmiotów przyrodniczych –
informuje Anna Góralska, zastępca
naczelnika Wydziału Oświaty w Urzędzie
Miejskim w Strzegomiu, koordynator
projektu.
Nauka metodą eksperymentu
(06.12.2016)
29 listopada br. gmina
Strzegom podpisała umowę o dofinansowanie
projektu w ramach Regionalnego Programu
Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
2014-2020 współfinansowanego ze środków
Europejskiego Funduszu Społecznego na
realizację zadania "Podniesienie
efektywności kształcenia w zakresie
przedmiotów matematycznych i
przyrodniczych w szkołach gminy Strzegom o
najsłabszych wynikach edukacyjnych,
poprzez stworzenie warunków dla nauczania
opartego na metodzie eksperymentu."
Czas realizacji projektu od
1 października 2016 r. do 31 lipca 2018 r.
Całkowita wartość projektu - 818 199,38
zł, w tym środki pochodzące z Unii
Europejskiej - 695 469,47 zł.
Wsparcie skierowane zostało
do szkół o najsłabszych wynikach
edukacyjnych poprzez realizację zajęć
matematycznych i przyrodniczych metodą
eksperymentu. - W ramach zadania
przeprowadzone zostanie szkolenie dla
nauczycieli "metodą projektu i
eksperymentu z wykorzystaniem narzędzi
TIK". Szkolenia będą miały
charakter warsztatów prowadzonych metodami
aktywnymi (ćwiczenia indywidualne i
grupowe, gry szkoleniowe itp.). W szkołach
od października rozpoczęto dodatkowe zajęcia
dydaktyczno - wyrównawcze i rozwijające
kompetencje z matematyki i przedmiotów
przyrodniczych dla uczniów szkół
podstawowych i gimnazjów - informuje Anna
Góralska, zastępca naczelnika Wydziału Oświaty
w UM w Strzegomiu i kierownik projektu.
W ramach projektu 8
pracowni zostanie doposażonych w sprzęt
umożliwiający pracę z uczniami
nowoczesnymi metodami. Pracownie utworzone
zostaną w następujących placówkach:
matematyczne w PSP Olszany, PSP nr 3 i
Gimnazjum nr 1 oraz przyrodnicze w
Gimnazjum nr 1. Ponadto powstaną dwie międzyszkolne
pracownie matematyczne i przyrodnicze w ZSP
w Jaroszowie i ZS w Goczałkowie.
|